Dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czy dzieci zawsze wiedzą, co czują i myślą inni? Nie – ale mogą się tego nauczyć! Ten gotowy scenariusz zajęć pomoże wprowadzić przedszkolaki w świat emocji, intencji i myśli innych osób w sposób lekki, zrozumiały i angażujący.
Mentalizacja to ważna umiejętność społeczna, która kształtuje się już w przedszkolu. Dzięki tym zajęciom dzieci nauczą się rozpoznawać emocje, przyjmować perspektywę drugiej osoby i lepiej rozumieć zachowania rówieśników.
Co zawiera zestaw?
Wprowadzenie do tematu mentalizacji
– Krótkie omówienie dla nauczyciela: czym jest mentalizacja, dlaczego warto o niej rozmawiać z dziećmi i jak wspierać jej rozwój.
Szczegółowy scenariusz zajęć
– Prosty przebieg krok po kroku: rozmowa wstępna, bajka, zabawy, scenki i podsumowanie.
– Propozycje pytań, które wspierają refleksję i rozumienie emocji.
Bajka terapeutyczna „Króliczek, który myślał inaczej”
– Wzruszająca opowieść o króliczku, który uczy się, że inni mogą czuć i myśleć coś innego niż on.
– Do bajki dołączone są pytania do rozmowy kierowanej.
Karty emocji – buźki do odgrywania ról
– Kolorowe ilustracje przedstawiające podstawowe emocje (radość, smutek, złość, strach, zaskoczenie)
– Do wykorzystania w zabawie „Zgadnij, co czuję”.
Opisy scenek sytuacyjnych + pytania do dzieci
– 9 realistycznych scenek z życia przedszkolaka (np. „Nie zaprosili mnie do zabawy”, „Zabrał mi kredkę”, „Zrobiłem coś przypadkiem”)
– Każdej sytuacji towarzyszą pytania rozwijające empatię i zrozumienie cudzej perspektywy.
Pomysł na pracę plastyczną
– Dzieci rysują swoją pracę od podstaw lub korzystają z gotowych wzorów dołączonych do materiałów
– Idealne jako podsumowanie zajęć i wzmocnienie refleksji.
Dla kogo?
Dla nauczycieli przedszkola, pedagogów, terapeutów i wychowawców dzieci w wieku 5–6 lat.
Zestaw gotowy do użycia – Plik PDF wysyłka natychmiastowa - wystarczy wydrukować i przeprowadzić zajęcia, które uczą empatii, uważności i zrozumienia innych.